Wskazania do usunięcia zębów mądrości

a) Ósemka zatrzymana całkowicie

Tę nieprawidłowość może stwierdzić stomatolog na podstawie badania Pacjenta i pantomogramu. Ząb jest jest całkowicie zagłębiony w kosci i ma nieprawidłowe połozenie ,co niweczy jego szanse na wyrznięcie . Mogą temu towarzyszyć okresowe lub ciągłe dolegliwości bólowe.Takie położenie zęba może powodowac stłoczenia zębów w odcinku przednim oraz uszkodzenie zębów sąsiednich i wymaga chirurgicznego usunięcia (dłutowania)

b) Ósemka zatrzymana częściowo

Jest to zatrzymanie zęba mądrości na pewnym etapie wyrzynania, przy czym może on już być częściowo widoczny w jamie ustnej lub całkowicie niewidoczny. Przy częściowym zatrzymaniu często dochodzi do wytwarzania się kieszeni dziąsłowych i zwiekszonym ryzyku do ich zapaleń, związanych z występowaniem dolegliwości bólowych. Tak jak w zatrzymaniu całkowitym takie żeby również mogą uszkadzać zęby sąsiednie i być przyczyną stłoczeń w odcinku przednim (skutki ortodontyczne). Częsciowe zatrzymanie ósemek również może wymagać dłutowania. O ekstrakcji decyduje lekarz stomatolog  na podstawie badania Pacjenta i zdjęcia tzw. pantomogramu,które mogą Państwo wykonać na miejscu w Dental Point.

c) Ósemka z nawracającym stanem zapalnym

Jest to częsta dolegliwość przy zębach częściowo zatrzymanych. Obrzęk i ból pojawia się w związku z wytworzeniem się  nawisającego płata dziąsła nad zebem tzw. kieszeni dziąsłowej , co sprzyja gromadzeniu się tam resztek pokarmowych. Resztki te są rozkładane przy udziale bakterii, co prowadzi do wytworzenia się stanu zapalnego.

Doraźne działania uśmierzające ból to:
płukanie kieszeni dziąsłowej chlorheksydyną
wyciecie nawisającej części dziąsła (kieszeni)

Docelowo często bywa konieczne chirurgiczne usunięcie zęba mądrości, co całkowicie zlikwiduje dolegliwości.

d) Wskazania ortodontyczne do usunięcia ósemek

często lekarz ortodonta zaleca ekstrakcję ósemek jeszcze przed założeniem aparatu ortodontycznego , ponieważ ich pozostawienie może zaburzać sam przebieg leczenia aparatem lub niekorzystnie wpływac na efekty zakończonego leczenia.

Pozostawione zęby mądrości przy wąskich łukach zębowych i braku miejsca na ósemki mogą spowodować późniejsze stłoczenia w odcinku przednim i nawet konieczność usunięcia zębów przedtrzonowych!!! (czwórek lub piątek)

Najbardziej podatne na przesunięcia  są siekacze dolne,które wskutek przenoszonych nacisków  ulegają stłoczeniu, a także obrotowi wokół własnej osi (tzw. rotacji). Powoduje to znaczne pogorszenie estetyki, ale także ograniczone możliwości oczyszczania stłoczonych powierzchni zębów, co  wpływa na większe zagrożenie próchnicą.

e) Torbiel zębopochodna

Może pojawić się przy zębie wskutek jego nieprawidłowego rozwoju. Torbiel jest dobrze odgraniczoną zmianą wypełnioną płynem. Rośnie powoli niszcząc kośc i czasem  doprowadza do jej złamania, niekiedy nie dając wcześniej zadnych objawów. W takich przypadkach ząb przyczynowy powinien zostać usunięty wraz z wyłuszczeniem torbieli.

f) Ósemka zniszczona próchnicowo

ósemki  są zębami daleko położonymi w jamie ustnej (gorsza higiena) , a także słabo zmineralizowanymi , co czyni je bardzo podatnymi na próchnicę. Odbudowa zniszczonej ósemki materiałem kompozytowym często jest narażona na niepowodzenie z powodu braku możliwości zachowania całkowitej suchości pola zabiegowego. Niespełnienie tego warunku może w przyszłości skutkować  próchnicą wtórną i utratą wypełnienia.

Również leczenie kanałowe jest bardzo trudne ze względu na ograniczony wgląd do zęba i trudności z szerokim otwieraniem ust przez Pacjentów, zas odbudowa zęba po leczeniu endodontycznym  może wymagać  niewspółmiernie wysokich nakładów finansowych np. wykonanie wkładu i protetycznej korony zęba.

Często więc ekstrakcja mocno zniszczonego zęba wydaje się być najlepszym rozwiązaniem.Duże znaczenie w podjęciu decyzji ma ustalenie czy przyczynowy ząb posiada antagonistę (czy bierze udział w zgryzie),czy teżnie. Brak antagonisty będzie powodował ciągły proces wysuwania się zęba z zębodołu,, co w konsekwencji doprowadzi do wytworzenia się kieszeni zapalnej i wystąpienia ostrych lub przewlekłych dolegliwości bólowych. Ostateczną decyzję powinien podjąć  lekarz stomatolog po zbadaniu i konsultacji z Pacjentem  i obejrzeniu pantomogramu . Zdjęcie panoramiczne mogą Państwo wykonać na miejscu w Dental Point.

Czytaj również: Zęby mądrości - Ósemki