Ciąża i zęby

Szanowne Pacjentki,

Świadome planowanie rodziny wiąże się także z sanacją jamy ustnej- oczywiście najlepiej przed zajściem w ciążę, co zapobiegnie niekorzystnemu wpływowi powikłań na jej przebieg. Stąd też tak ważne są kontrole u stomatologa co 6 miesięcy połączone z higienizacją i instruktażem higieny jamy ustnej. Mitem jest,że w ciąży nie można leczyć zębów.Zaniechanie leczenia przez przyszłą mamę grozi rozwinięciem się tzw. chorób odogniskowych z powikłaniami ze strony serca,nerek,stawów, zarówno u matki, jak i u płodu, a nawet niską wagą urodzeniową noworodka czy wręcz przedwczesnym porodem.Opieką stomatologiczną noworodek powinien być objęty już od pierwszych miesięcy.

Zapalenie dziąseł w ciąży

przyczyny:

Zmiany hormonalne zachodzące podczas ciąży w organizmie kobiety (wzrost poziomu estrogenów i prostaglandyn we krwi) powodują rozrost komórek dziąsła i wzrost przepuszczalności naczyń włosowatych, co powoduje osłabienie ochronnej bariery nabłonkowej. Jeśli dodamy do tego płytkę nazębną, związaną z podjadaniem ciężarnej to mamy przyczynę zapalenia  dziąseł (gingivitis). Objawy nasilają się w drugim trymestrze.

objawy:

Dziąsła są przekrwione i rozpulchnione, łatwo krwawiące przy szczotkowaniu , nitkowaniu i zgłębnikowaniu, jest obecna płytka nazębna

leczenie:

Lekarze w Dental Point likwidują stan zapalny dziąseł  usuwając nawisy wypełnień i wykonując profesjonalne  czyszczenie jamy ustnej z kamienia i osadów  .Dobre rezultaty podtrzyma płukanie  jamy ustnej 0,12% roztworem chlorheksydyny  przez 10-14 dni. Nie bez znaczenia będzie też zastosowanie się Pacjentki do zaleceń po instruktażu higieny jamy ustnej  i zasad zdrowej diety,  bogatej w produkty mleczne , owoce i warzywa.

Ważne!

Badania naukowe potwierdzają ścisłą zależność pomiędzy  zapaleniem przyzębia w ciąży, a przedwczesnym porodem i niską wagą urodzeniową  noworodków!!! Dlatego tak ważne jest leczenie gingivitis i własciwa profilaktyka.

Zwiększone ryzyko próchnicy w ciąży

przyczyny:

Nudności i wymioty ,które pojawiają się u ciężarnej w pierwszym trymestrze powodują osłabienie szkliwa i zwiększoną podatność na próchnicę. W drugim, a szczególnie trzecim trymestrze powiększająca się macica i jej ucisk na żołądek  wpływa na dołączenie się refluksu żołądkowego. Obnizone  ph w jamie ustnej w połaczeniu  z częstym podjadaniem węglowodanów przez ciężarną jest przyczyną nasilonej próchnicy.  Ponownie bardzo wazny jest instruktaz prawidłowej higieny jamy ustnej,  nie powinno się szczotkowac zębów bezpośrednio po wymiotach ze względu na rozmiękczenie szkliwa, właściwe jest wypłukanie ust wodą i zastosowanie płukanek z fluorem  po umyciu zębów.

leczenie:

W pierwszym trymestrze ciąży (organogeneza płodu), przy dobrym stanie ogólnym pacjentki , przeprowadzamy zabiegi absolutnie konieczne (np. dolegliwości bólowe i zapalenia), często w porozumieniu z lekarzem prowadzącym ciążę. W takich sytuacjach  odroczenie  leczenia może skutkować ryzykiem groźniejszych powikłań. Najlepszym okresem do leczenia Pacjentki jest przedział miedzy 4 a 7 tygodniem ciąży. W tym terminie możemy leczyc zarówno zachowawczo, jak i chirurgicznie(np. usunięcie zainfekowanych korzeni).

Znieczulenie miejscowe

W licznych badaniach dowiedziono, że stres i ból u kobiety ciężarnej podczas leczenia stomatologicznego jest bardziej niekorzystny dla płodu niż podanie matce znieczulenia miejscowego. Znieczuleniami z wyboru u ciężarnych są takie, które nie zawierają środków obkurczających naczynia, jednakże wiemy że nie zawsze ich działanie jest w pełni wystarczające. Szeroko popierany jest obecnie pogląd, że ilość adrenaliny wyrzucana przez cięzarną do krwi w wyniku stresu spowodowanego bólem jest większa niż ta , którą kobieta otrzymałaby w związku z podaniem miejscowym znieczulenia zawierającego adrenalinę. Często wystarcza tylko pół ampułki.

Ciężarna na fotelu dentystycznym

Często pozycja horyzontalna Pacjentki możliwa jest tylko w pierwszym trymestrze, natomiast w drugim i trzecim, powiększająca się macica może uciskać na żyłę główną dolną i aortę powodując bladość i osłabienie Pacjentki. Należy wówczas zrezygnować z leczenia w pozycji ergonomicznej lub unieść prawe biodro Pacjentki o 10 cm za pomocą  podłożonego wałka.

leczenie farmakologiczne:

W pierwszym trymestrze nie powinno się stosować zadnych leków przeciwbólowych, od drugiego trymestru dozwolone jest krótkotrwałe  użycie paracetamolu, najbezpieczniej skonsultować się z lekarzem prowadzącym ciążę.

Jeśli w ciąży konieczne są antybiotyki , to z wyboru stosuje się penicyliny i cefalosporyny.

Antybiotyki zakazane w ciąży to:

Aminoglikozydy (gentamycyna, streptomycyna) -działają toksycznie na nerki i mogą powodowac  głuchotę
Tetracykliny - powodują przebarwienia zębów, hamują rozwój  kości płodu
Chloramfenikol - bardzo niebezpieczny - powoduje u płodu zmiany tzw. syndrom szarego dziecka, co może doprowadzić nawet do śmierci noworodka.